Sort ild af C.J. Sansom
Fremragende, atmosfærefyldt og nervepirrende andet bind i den historiske roman/krimi-serie med den pukkelryggede sagfører Matthew Shardlake i det uhumske, stinkende og urohærgede London anno 1540.
Den pukkelryggede fortæller i en kaotisk tid
Romanens fortæller den nu fyrreårige sagfører Matthew Shardlake, som vi første gang mødte i Djævlens værk, går så småt og forbereder sig på den dag, hvor han kan trække sig tilbage og i landlige omgivelser nyde et stille otium fjernt fra Londons kloak af larm, stank, omvæltninger og dødsensfarlige rænkespil.
Shardlake var tidligere (i bind et) en varm tilhænger af Førsteminister Thomas Cromwells reformer og opgør med den katolske kirke, men efter de sidste ti år at have set hvilken vold, brutalitet og forråelse reformationen har afstedkommet, har den sympatiske og skarpsindige humanist Shardlake mistet illusionerne.
Rænkespil i bedste Tudorstil
Men bedst som Shardlake nu tror han er færdig med den mørke fyrste, Cromwell, viser det sig, at førsteministeren slet ikke er færdig med ham. I en af de varmeste somre i mands minde påtager Shardlake, hvis normale gebet er ejendomsret, sig at forsvare en ung, tilsyneladende sindsforstyrret pige fra de overvældende anklager om drab på sin fætter.
Thomas Cromwell ser da sit snit til ved hjælp af denne sag, at presse den deforme og retfærdighedssøgende sagfører til nok engang at påtage sig en dødsensfarlig opgave, hvor Shardlake igen må forsøge at manøvrere mellem reformister, papister og de stadigt flere modstandere af Cromwells regering.
Sagen er den at et frygtindgydende våben kendt som sort ild, djævlens tåre eller græsk ild, der kan brænde på selve havets overflade og indhylde et skib i flammer på få sekunder, er forsvundet.
Cromwells hoved hænger i en særdeles tynd tråd, for Henrik VIII er i gang med at skifte nok en kone ud, hvilket næsten med sikkerhed vil betyde Cromwells fald og måske en tilbagevenden til det papistiske regime.
Som et sidste forsøg på at sikre sig kongens gunst, har den stadigt mere nervøse førsteminister lovet kongen en demonstration af dette mystiske våben, der måske ville kunne sikre England mod den truende alliance bestående af Frankrig, Spanien og Paven i Rom.
Men nogen iskolde mordere har altså stjålet formlen, tiden er knap, og det er op til Shardlake bistået af en af Cromwells mænd, den slagfærdige Barak at opspore formlen for sort ild og afsløre bagmændene – det store spørgsmål er, om de skal findes indenlands eller blandt Englands mange ydre fjender?
Jeg kan på det kraftigste anbefale denne bog for folk med hang til gode historiske romaner/-krimier. C.J. Sansom er en fænomenal fortæller med en imponerende evne til at sammenkoble et troværdigt, detaljeret og nuanceret billede af Tudortiden med et spændende plot og flerdimensionelle karakterer.
Den intelligente, sympatiske, men på grund af sin deformitet noget generte og ringeagtede fortæller, Shardlake, er virkelig godt selskab.
C.J. Sansom
Har en Ph.d. grad i historie og har arbejdet som jurist, og den store viden indenfor disse sagområder kommer tydeligt til udtryk i bogen. Men uden en evne til at skrive og fortælle på medrivende vis, forslår det jo som en vis herre et vist sted. Heldigvis og vigtigst af alt, har C.J. Samson også til overmål et sådant sprudlende fortællertalent.
Læs også efterordet, hvori Sansom beretter om, hvordan hans fiktion lægger sig tæt op ad de faktiske historiske begivenheder, og om den hemmelige formel på sort ild, der efter sigende gik i arv fra den ene byzantinske kejser til den næste, indtil Byzans fald for ottomanernes krumsabler.
Sort ild hører til blandt de bedste historiske krimier, jeg har læst, og jeg kan kun ærgre mig gul og blå over, at Forlaget Klim ikke vil oversætte de næste tre bind i serien. Så dem må man altså læse på engelsk :-(
Ps. Bind tre i serien. Sovereign, skulle, efter hvad jeg kan snuse mig frem til, overgå de to foregående. Jeg kan næsten ikke tro det…