Al Capone – Gangsteren og den amerikanske drøm Af Henrik Højer
Letlæst beretning om Chicagos berømteste gangster skal læses for sin fremstilling af syndens by, Chicago i de brølende 1920ere med smugkroer, rå jazz og evig kugleregn
Alphonse Gabriel Capone bedre kendt som ´Scarface´ Al Capone er den vel nok mest berygtede og feterede gangster fra USA. Et utal af bøger og film er der blevet lavet om denne fattige andegenerations- indvandrer fra Italien, der med rå vold og gadekløgt tilkæmper sig positionen som gangsterkonge i Chicago.
Beretningen om forbudstidens USA og Al Capones dramatiske livsbane fortsætter med at appellere til nutiden således også til den svenske historiker Henrik Höjer, der har skrevet en sober fremstilling af mafiosoen Al Capones vej til magten og hans endelige fald fra tronen. Al Capone bliver født i 1899 i New York, og han dør i 1947 i Florida af syfilis. Han kommer på mange måder til at symboliserer den amerikanske drøm i sin allermest ekstreme form, i en tid hvor den rå kapitalismes love gælder. Hvor marked minus moral er lig med mafia.
Meget af Al Capone og hans ligemænd af gangsteres tiltrækningskraft i datiden og i nutidens popkultur stammer fra denne særlige amerikanske fascination af the selfmade man, der trodser sine kår og opnår berømmelse, rigdom og ikke mindst anerkendelse for det. Og dette på trods af eller måske faktisk på grund af at baggrunden for denne overdådige velstand er mord, trusler og attentater.
Forbudstidens USA danner ramme for beretningen, og det er ironisk nok spiritusforbuddet i 1920ernes USA, der for alvor bereder vejen for den organiserede kriminalitet, da smugleri af spiritus og smugkroer viser sig at være et lukrativt marked for mafiaen, da det er de færreste amerikanere, der bakker op om forbuddet. Jeg synes, bogen står stærkest i dens skildring af det miljø og den tid som skabte gangstere som Al Capone.
Det er virkelig spændende at læse om de store forandringer, der sker efter 1. Verdenskrig, hvor det moderne USA og den moderne forestilling om et storbymenneske skabes. Og meget af det nye sker i Chicago, der, som Henrik Höjer pointerer, er et USA en miniature. Et syndens Chicago hvor næsten alt er tilladt, hvor den rå jazzen strømmer, de tilrøgede smugkroer ligger på rad og række og underverdenen hersker. Man får en klar fornemmelse af den lovløse tid med revolvermænd på hvert et gadehjørne.
En indvending mod bogen kunne være, at portrættet af Al Capone udelukkende fokuserer på mafiosoen Al Capone og det ydre hændelsesforløb, og derfor ikke interesser sig for mennesket bag mafiamasken. Når det så er sagt, vil jeg klart anbefale bogen til historiskinteresserede læsere, da bogen fungerer glimrende som en letlæst fremstilling af en spændende og dramatisk periode i USA's historie.