Jesus på dybt vand af James Lee Burke
How the other half lives
I elleve korte noveller samler James Lee Burke historier fra det almindelige liv i sydstaterne fra 1940erne, 50erne, 80´erne op til vore dage. Teksterne kredser om det upåagtede, men ofte særdeles dramatiske og barske hverdagsliv.
Den gamle verden er i skred og begraves måske endeligt under mudder og vand med orkanen Katrinas hærgen, som også afslutter bogen med titelnovellen Jesus på dybt vand.
De elleve novellerne danner vel tilsammen en form for selvbiografisk skitse og novellesamlingen fungerer også ganske fint som en form for introduktion til temaerne i forfatterskabet.
Selv om der er tale om fiktion følger novellerne tidsmæssigt og geografisk på mange måder James Lee Burkes egen opvækst ved Golfen i 1940erne, ungdomsårene i 1950ernes Louisiana og Texas, Vietnamkrigen i 60erne og 70erne, nyliberalismen og USA's indblanding i Mellemamerika i 80erne til Irak krigen i 90erne og slutteligt syndfloden Katrina i 2005.
Det ville være en tilsnigelse at sige, at der var tale om elleve helt nye historier, det er der ikke. Novellen ’Landsbyen’ indgår i sin helhed i en Dave Robicheaux-roman, jeg mener det er Delta Blues, og ligeså genkender man ’Texas City, 1947’ fra romanen En støvet hvid aura.
Der er også adskillige personer og hændelserne, der går igen under nye navne og steder. Når det så er sagt, er der også helt originale fortællinger, som føjer nye facetter til forfatterskabet og måske indirekte selvbiografisk fortæller om nogle af James Lee Burkes egne oplevelser som college-underviser.
Its a Man's World
Gennemgående beskæftiger novellerne sig med en mandeverden og mandlige måder at komme overens med livet på. Fortællerne er alle uden undtagelse mænd. Hyppigt fortæller de i tilbageblik om en episode fra en svunden verden i barndommens land eller ungdommens vår; eller også er det en tredje person fortæller, der beretter i nutiden om alderstegne tavse og ensomme mænd, der bevidst isolerer sig fra omverdenen, og uden held forsøger at afgrænse sig fra enhver indtrængen udefra.
Hovedpersonen, der oftest er lig med fortælleren, står det meste af tiden på sidelinjen og observerer det drama han selv er deltager i, indtil han pludselig træder i karakter, og ofte – til egen store overraskelse – handler.
Novellerne omhandler de temaer som også vel være velkendte for læsere af James Lee Burkes kriminalromaner: Integritet, ære og loyalitet; svigt og menneskelig skrøbelighed; skyld, soning og tilgivelse; druk og knuste drømme; uretfærdighed og tilfældigheder; korruption og magtmisbrug; fattigdom og bagsiden af Sydstaterne; menneskets evne til at optræde ondt og til at forgribe sig på de forkerte; fortvivlelse og melankoli over en tabt verden og spildt liv; naturødelæggelse og hybris; indestængt raseri, der pludselig koger over i vold affødt af en grundlæggende følelse af magtesløshed, krigens ødelæggende kraft og musikkens og bluesens helende kraft.
En fin fiktiv fremstilling af det folkelige og hverdagsagtige liv, som det har kunnet forme sig for det store flertal af mennesker, der altid har måttet kæmpe, og som aldrig befinder sig særligt langt fra afgrunden.